Navarra fietstoer

Fiets vakantie Cycletours Navarra Spanje 20 juli / 1 augustus
een selectie van de leukste foto's (wie er een met meer bits wil hebben moet maar even mailen.)

klik voor de foto op originele grootte klik voor de foto op originele grootte

Vrijdag-middag 18 juli, het vertrek van de fietsbus richting Pamplona. Iets waar ik als een boom tegen op zag, maar dit is 100% meegevallen. S'morgens tegen 9 uur kwamen we op de camping in Eusa.
Het ging zelf zo goed dat we die middag al een rondritje van 50km door de omgeving hebben gemaakt.

Zondag 20 Juli de eerste etappe naar Lerate. We fietsten eerst westelijk waar we de col Puerto de Lizarraga op fietsten.

Aankomst in Eusa bij Pamplona Tunnel bij de Puerto de Lizarraga
klik voor de foto op originele grootte klik voor de foto op originele grootte

Hier zagen we voor het eerst de gieren die als zweefvliegtuigen boven ons cirkelden. Er indruk- wekkend. De Camping van Lerate lag aan een mooi stuwmeer waar het stevig waaide.
Op 21 juli hebben we een rondrit naar de Puerto de Urbasa gemaakt en bezochten we Estella.

De tweede etappe ging van Lerate naar Olite. Hierbij reden we door een er droge streek zuidelijk.

Stuwmeer Lerate Leo in de bocht
klik voor de foto op originele grootte klik voor de foto op originele grootte

Waarna we bij Marcilla weer naar het noorden afbogen richting Olite. Olite is een fraai stadje midden in de wijn streek van Navarra. Er staat een mooi kasteel dat we op onze rustdag hebben bezocht.

24 juli de ettape van Olite naar Santa Cillia de Jaca.
Deze rit ging via Sanguesa langs het stuwmeer Embalse de Yesa. Onderweg kwamen we nog het kasteel van Javier tegen.

Boven Estella Afdalen naar Puente la Reina
klik voor de foto op originele grootte klik voor de foto op originele grootte

We hadden een rustdag op 25 juli, daarom een klimrit naar het klooster van San Juan de la Pena. Dit Klooster is in de rotsten gebouwd.

De vierde ettape op 26 juli ging de Pyreneeen in.
Via Berdun naar Anso en Isaba over de Portillo de Lazar naar Ochagavia. Waar s'nachts om 1uur een dorpsfeest was.

Bing en Gabrielle. Berdun op de berg.
klik voor de foto op originele grootte klik voor de foto op originele grootte

De rondrit op 27 juli kan wel beschouwd worden als de koninginnerit van de fietsvakantie.
Deze liep via de eerdere Portillo de Lazar naar de Col de la Pierre St. Martin (waar ik het voor gezien hield) via Col de Soudet naar de Col Port de Larrau. Hierbij hebben de meesten van ons goed afgezien.

Vlak voor Anso.

Camping Ochavavia.

klik voor de foto op originele grootte klik voor de foto op originele grootte

De dag erna werd de vijfde ettape van Ochagavia naar Espinal gereden. Veel zin was er in het begin niet maar eenmaal op weg ging het weer lekker. De rit liep eerst zuidelijk langs de kloof van Hoz de Arbayun naar Lumbier. Hier was het erg warm, maar na de tunnel bij Aoiz veranderde het weer. Aangekomen in Espinal hingen de wolken over de camping en was het fris.

Richting Col de Pierre st Martin Joris en Rob op de col.

29 juli rustdag in Espinal. Een gedeelte reed naar de top van Orzanzurieta. Ik maakte een wandeling naar Auritz/Burguete waar ik uitruste op een terrasje.

De zesde ettape ging naar Ainhoa ( Frankrijk). Deze starte met een lange afdaling van Roncesvalles naar St. Jean Pied de Port. Vandaar gingen we de Col d' Ispeguy op. Dit was een mooi klim waarbij we begeleiding kregen van gieren die op gelijke hoogte mee vlogen.
Via Puerto de Otxondo reden we naar Ainhoa.

Col de Izpegui. Onder de luifel in Ainhoa.
klik voor de foto op originele grootte klik voor de foto op originele grootte

Op 31 juli stond er een rondrit van 125 km op het programma. Deze heb ik laten schieten en heb zelf een ritje gemaakt naar St. Jean de Luz en Biarritz.

De 7e en laatste etappe ging van Ainhoa weer terug naar het aanvangs punt van onze rondreis, de camping in Eusa bij Pamplona. De rit liep via Zugarramurdi over kleine weggetjes naar Oronoz. Jammer dat het weer niet meewerkte want de omgeving leek erg mooi

Boven Zugarramurdi. Rob en Joris bereiken de top.

klik voor de foto op originele grootte klik voor de foto op originele grootte

Van Oronoz via de Puerto de Belate, waar we in de mist stonden reden we de zon tegemoet naar Eusa.

Zaterdag 2 augustus hebben we het centrum van Pamplona bezocht. Er liep een mooi fietspad van de camping naar het centrum van Pamplona.
S'avond tegen 21.30 zijn weer in de fietsbus gestapt voor de terug reis naar Nederland waar we tegen 15.00 weer in Breda waren.

Altijd tijd voor een spelletje Uno. Trinidad de Arre bij Pamplona.

Meer foto's van deze dagen zijn te vinden onder deze links: Navarra 2008-deel 1 en Navarra 2008-deel 2
Voor wie ook zo genoten heeft van het eten tijdens deze reis volgt hier het webadres van Petro: El Paradero . Dit is het apartementen huis in de buurt van Alicante waar Petro woont.